martes, 15 de diciembre de 2009

4. Avaluació de recursos

1. Webquest

http://phpwebquest.org/newphp/webquest/soporte_mondrian_w.php?id_actividad=3417&id_pagina=1

- Destinataris: Primer cicle d'ESO.
- Objectius:
- Ser capaç d'analitzar objectivament altres cultures.
- Conèixer dades d'interès sobre cultures significatives.
- Realitzar diferents tasques relacionades amb la búsqueda d'informació i anàlisi d'aquesta.
- Saber seguir ordres i instruccions.
- Saber treballar col·laborativament i en grup.
- Conèixer, respectar i tolerar a membres d'altres cultures.
- Conceptes que es treballen : diversitat cultural, interculturalitat, cultura, prejudici, respecte, tolerància, embaixador.
- Tasques a desenvolupar:
- Planificació del treball en grup.
- Repartició de rols dins del grup.
- Búsqueda d'informació i cerca de dades rellevants.
- Compleció de diferents taules amb la informació necessària.
- Elaboració d'una presentació power point amb les dades importants.
- Preparació d'una exposició al companys.
- Exposició als companys (Embaixadors de la cultura treballada).
- Realització d'un mapamundi amb vinetes representatives de cada una de les cultures exposades pels companys.

2. Aspectes positius i valoració de l'eina webquest.

La utilitat de la webquest crec que està fora de debat i de dubte. És una eina telemàtica molt útil, després de la creació d'una, puc dir que és de fàcil creació, i pot esdevenir un material didàctic molt útil, molt accessible i un recurs molt adient per treballar qualsevol tipus de contingut. Evidentment, cal fer una valoració i una catalogació-avaluació de la webquest concreta que vulguem treballar i observar que respon a les necessitats i compleix els objetius que busquem.

Per altra banda, el treball amb webquest ens ofereix tots els avantatges que té la xarxa, com per exemple, aprofitament d'experiències i compartir aquestes amb altres grups i col·lectius interessats, beneficiar-nos de materials ja elaborats que s'atenguin a les nostres necessitats, accés fàcil,ràpid i general.

També tenim la possibilitat de fer un treball transversal, treballant alhora diferents àrees, el mestre pot adaptar facilment els continguts al grup que té davant, hi ha un ampli ventall de temes a treballar amb webquest, etc.

A part d'aquests aspectes que també són positius per al treball intercultural, les webquest afavoreixen el treball de cultures diferents, hi ha moltes webquest destinades a la integració, als nouvinguts, a la immersió de temes relacionats amb altres cultures, són accessibles a un gran nombre de persones i això afavoreix l'intercanvi d'informació i de coneixement entre membres de cultures diferents i per tant, existeix un treball d'educació intercultural.

3. Perquè és important saber catalogar recursos?

A la velocitat en que s'estan desenvolupant les TIC i el gran nombre de recursos que s'estant creant, és molt important saber avaluar i catalogar aquests recursos per diversos motius:

- Observar si realment soluciona les nostres necessitats i tenim davant un recurs adequat.

- Valorar si és significatiu per als alumnes i per al tema que estem tractant.

- Aconseguir els objectiu i els resultats que busquem i esperem.

Per tant, per tal de saber si ens és útil o no, si és un recurs complert o no, si està ben estructurat o no, si la informació que planteja és l'adequada o no, si respon a les expectatives de l'activitat que volem plantejar o no, etc. Tots aquests interrogants són els que hem de valorar a l'hora d'escollir, seleccionar i utilitzar un recurs, i per tant, davant de la gran quantiat que hi ha, hem d'intentar reduir la búsqueda, i ser capaços d'escollir aquell recurs i material que ens completi i ens conduiexi cap a un aprenentatge significatiu per als alumnes o usuaris del recurs.

4. Valoració de les PAC's per a futures accions psicopedagògiques

Les dues pac's són positives i complementaran el llarg recorregut de coneixements i de continguts que es van realitzant al llarg del cicle de psicopedagogia, són coneixements molt útils, que ofereixen la possibilitat de treballar eines, en el meu cas, desconegudes, i obrir alters camps i àmbits potser poc explorats a la xarxa, i tenir i disposar d'una altra gran font de recursos per cercar i trobar solucions en futures accions.

El fet de ser capaços i de seguir unes pautes en la selecció de recursos i saber valorar-los, avaluar-los i catalogar-los, ens fa ser més selctius en els materials que escollim i que utilitzem, ser més precisos en allò que busquem, i alhora no conformar-nos amb el primer que trobem, ja que serem capaços d'observar si realment ens és útil o no, i adequar els materials als objectius de les activitats plantejades.

Per tant, personalment, el desenvolupament d'aquestes dues tasques, crec que ens comporten ser més competents, estar més preparats, i disposar de més eines per tal de solventar i afornar-nos a futurs i possibles casos i intervencions com a psicopedagogs/gues.

No hay comentarios:

Publicar un comentario