martes, 15 de diciembre de 2009

Avaluació de recursos per treballar la interculturalitat en línia

El material que he avaluat, ha estat una webquest ja que el fet d'haver realitzat una anteriorment, facilita la comprensió i el possible anàlisi d'aquesta i poder extreure conclusions més encertades i més properes a l'experiència de PACs anteriors.
He escollit una webquest relacionada amb l'àmbit de la interculturalitat principalment, tot i que està interrelacionada amb altres àrees. Aquesta webquest està dirigida a alumnes de segon cicle de l’E.S.O. però pot adaptar-se a diferents nivells modificant els continguts a treballar.
És una webquest que treballa sota el model assimilacionista ja que intenta fomentar el coneixement d’altres cultures i la transmissió d’informació i de coneixement mínim per enfortir la relació entre iguals, i el respecte i la tolerància vers els altres, creant així una actitud positiva cap a la diversitat cultural. Per tant, la utilització de l’educació intercultural com una eina i un mitjà per fomentar aquest tipus d’actituds, fa que es situï en aquest tipus de model.
Per tant, hi ha un treball cap a l’educació intercultural, i es treballa la interculturalitat de forma activa.
Per altra banda, a nivell pedagògic, és un recurs molt ben estructurat, molt organitzat, amb un llenguatge adequat als alumnes als quals va dirigit, i amb una fàcil execució per part del mestre que vulgui dur a terme l’activitat amb els seus alumnes. Predominen els procediments de reflexió per part dels alumnes, un treball col•laboratiu per tal d’assolir la tasca, la necessitat de saber cercar, seleccionar i tractar correctament la informació, i tenir coneixement de les eines com el programa power point, o saber realitzar un document hipertext, són els procediments i activitats que han de desenvolupar i realitzar per tal de fer la tasca proposada per la webquest i assolir-la amb èxit. Hi ha una diversitat de processos implicats, i això comporta que sigui una activitat força complerta.
Tot i això, hi ha certs aspectes que serien millorables. Es presenta una webquest visualment poc atractiva, i això pot ser perjudicial en un primer contacte i en la presentació de la tasca. Un format més actual, amb colors més vius, i amb imatges més actuals i més properes als alumnes, pot fomentar una motivació inicial més alta per part dels alumnes i per tant, millors resultats.
Per altra banda, hi ha un anàlisi i una contextualització d’una cita d’un personatge concret, i també caldria fer una revisió d’aquesta cita i escollir-ne una que sigui molt més propera més significativa i més coneguda pels alumnes, per tal que els motivi més i els sigui més fàcil identificar-se amb ella, i per tant, aconseguir més implicació i una interiorització significativa del que s’està treballant. Per últim, un plantejament d’activitats més adequades als recursos i a les possibilitats que ofereix la xarxa, com per exemple, l’edició d’un espai web entre tots els alumnes, o l’intercanvi d’informació i de treballs amb alumnes d’altres centres a partir de xarxes socials que ofereix Internet pot ser molt més motivador i atractiu que realitzar una presentació power point, o un document hipertext.
Amb això, val a dir que, tot i que estigui molt ben plantejada i estructurada, una revisió i actualització per tal de fomentar l’aprenentatge més significatiu possible, serien molt positius per als resultats de la webquest. És un recurs útil, que potencia l’educació intercultural, i que realitzant alguna adaptació i algun canvi, pot ser potencialment molt favorable utilitzar-lo tant en l’àmbit que al que s’ha destinat, i inclús ampliar el ventall de públic i de possibles usuaris.

No hay comentarios:

Publicar un comentario